nainen ja appelsiinit-hyvät vitamiinit silmille

Vitamiinit ja ravintolisät silmille – parempi näkö

Ruokavalio, joka sisältää hyvät vitamiinit ja ravintolisät silmille tekevät silmistäsi terveemmät ja ne voivat estää näköongelmia tulevaisuudessa. Olemme koonneet tähän artikkeliin listan parhaista vitamiineista ja löydät listalta myös ravintolisät silmille. Lue lisää täältä!

Toimivat silmät ovat monille itsestäänselvyys ja on helppo unohtaa, että ne tarvitsevat rakkautta ja oikeaa ruokaa, jotta ne voivat toimia parhaalla tavalla. Katsomme sitä, mitkä ravintolisät silmille ovat tehokkaimpia iästä riippumatta. Mitä vitamiineja ja ravintolisiä silmille on saatavilla? Mitä pitää ottaa huomioon, kun haluat löytää parhaat ravintolisät silmille. Silmille hyvät vitamiinit on helppo sisällyttää päivittäiseen ruokavalioon, koska suurin osa niistä on jo osa tavallista ravintoympyrää.

Olet varmasti kuullut puhuttavan siitä, että porkkanat ja muut oranssit hedelmät ja vihannekset ovat hyväksi silmille. Niissä in beetakaroteenia, joka on A-vitamiini ja se auttaa silmiä toimimaan paremmin. Mutta jotta voit syödä silmäsi terveellisiksi, siihen tarvitaan enemmän. Kaikki mitä syömme, vaikuttaa näköömme ja yleiseen terveyteemme. Siksi on hyvä idea syödä ravintolisiä silmille, jotta voit pitää näkösi mahdollisimman hyvänä pitkään. Vaikka näkö huononee iän myötä, ravintolisät silmille voivat auttaa pitämään silmät hyvänä.

Parhaat vitamiinit silmille

Vitamiinit silmille ovat sellaisia, joita löytyy monista ravintolisistä. Monet ravintolisät sisältävät esimerkiksi vitamiineja, jotka ovat hyviä silmien keltaisille pisteille ja samasta purkista löytyy muitakin vitamiineja, jotka edistävät silmien terveyttä. Jos sinulla on ongelmia silmien kanssa, ruokavalion muuttaminen voi auttaa. Jos sinulla on vaikeuksia kuivien silmien kanssa, suosittelemme käyttämään silmätippoja kuiville silmille.

Alla on lista vitamiineista, joita ravintolisät silmille yleensä sisältävät:

A-Vitamiini: Tärkeä vitamiini, jota löytyy monista ruoistamme (sitä on esimerkiksi ruokarasvoissa, mustikoissa, munissa, maksassa jne.). Edistää parempaa yönäköä ja hyödyttää immuunijärjestelmää

Luteiini: Luteiini kuuluu karotenoidien ryhmään ja suojaa esimerkiksi kaihilta ja tämä aine on jo silmiemme verkkokalvossa ja keltaisissa pisteissä. Se suojaa verkkokalvoa auringon haitalliselta valolta.

Zeaksatiini: Kuuluu myös karotenoideihin ja sitä on jo silmissämme. Jos syöt tätä ravintolisänä tai ruokana, se voi olla hyödyllinen näkökyvyllesi. Löydät zeaksantiinia muun muassa maissista, munista, paprikasta, sahramista ja goji-marjoista.

Sinkki: Sinkki on elintärkeä mineraali ja sinkin puute voi johtaa kaihiin ja muihin näköhäiriöihin tai näkökyvyn muutoksiin. Sinkki on jo silmiemme suonikalvoissai. Löydät sinkkiä esimerkiksi maitotuotteista, lihassa, simpukoista, täysjyvätuotteista ja pähkinöistä.

Seleeni: On mineraali, jota löydät maaperästä ja joka on voimakas antioksidantti. Seleeni on osa tiettyjä entsyymejä, jotka suojaavat kehon soluja. Seleeni on vuorovaikutuksessa E-vitamiinin kanssa ja näiden vitamiinien puute lisää kaihin riskiä. Seleeniä löytyy melkein kaikista ruoista.

E-Vitamin: En antioxidant vitamin som dessutom är fettlöslig och hjälper till att skydda flera olika fettsyror från nedbrytning vilket i sin tur hjälper kroppens celler. Vitamin E finns i många matvaror som nötter, ägg, avokado och vegetabilisk olja. 

Omega-3: Normaalin näkökyvyn ylläpitämiseksi on tärkeää saada riittävästi Omega-3:a, jota esiintyy pääasiassa rasvakaloissa, rypsiöljyssä, chia-siemenissä ja pellavansiemenissä. Se on tärkeä aine silmän silmäsoluille.

Terveellinen ruoka edistää silmien terveyttä

Alla on joitain ruokia, jotka auttavat silmiäsi pysymään huippukunnossa. On hyvä saada näitä ravintolisiä niin usein kuin mahdollista, jotta saat tarpeeksi vitamiineja silmiin.

Kananmuna

kananmuna

Munankeltuainen sisältää muun muassa luteiinia ja zeaksantiinia, mikä vähentää silmäsairauksia, kuten ikään liittyviä muutoksia keltaisissa pisteissä. Se myös ehkäisee kaihin kehittymistä.

Muna sisältää sinkkiä, joka on hyvä pitämään verkkokalvon terveenä ja se parantaa silmän kykyä nähdä pimeässä. A-vitamiini vähentää ikämuutosten riskiä ja suojaa silmän sarveiskalvoa.

Manteli

manteli

Mantelit sisältävät E-vitamiinia, joka suojaa epävakailta molekyyleiltä, jotka hyökkäävät terveeseen kudokseen. Säännöllinen E-vitamiinin kulutus auttaa estämään ikääntymiseen liittyviä  ongelmia keltaisissa pisteissä. Se ehkäisee myös kaihia. Muita E-vitamiinia sisältäviä pähkinöitä ja siemeniä ovat auringonkukansiemenet, hasselpähkinät ja maapähkinät.

Rasvaista kalaa

Lohi

Tonnikala, lohi, makrilli tai sardelli sisältävät kaikki runsaasti omega-3-rasvahappoa, jota tarvitaan verkkokalvon hyvinvointiin ja näkökykyyn ja se auttaa estämään silmien kuivumista. Rasvainen kala on siis yksi parhaista ruoka-aineista, joita voit syödä silmien hyvän terveyden edistämiseksi.

Mustikka

Mustikka

Mustikat ovat fantastisia marjoja, koska ne ovat täynnä sekä vitamiineja, mineraaleja että antioksidantteja. Mustikat ovat sinisiä, koska niissä on ainetta nimeltä antosyaniini. Se on aine, joka suojaa kehoa muun muassa sydän- ja verisuonitaudeilta. Mustikka sisältää A-vitamiinia, joka suojaa silmiä ilmassa olevilta epäpuhtauksilta ja auttaa torjumaan ikään liittyviä silmäsairauksia.

Kaali

kaali

Kaali tunnetaan ”superfoodina”, koska se sisältää niin monia tärkeitä vitamiineja, ravinteita ja mineraaleja. Kaali on erinomainen silmille! Se sisältää antioksidantteja, luteiinia ja zeaksantiinia. Muita vihanneksia, jotka sisältävät myös hyviä määriä näitä ravintoaineita, ovat punapippuri, ruusukaali ja pinaatti.

Maitotuotteet

Maitotuotteet

Maitotuotteet ovat myös hyviä silmille. Ne sisältävät A-vitamiinia ja sinkkiä. Sinkki vaikuttaa myös siihen, kuinka mineraali kuljettamaa vitamiineja silmiin maksasta. Sinkkiä löytyy koko silmästä, mutta sitä tarvitaan erityisesti verkkokalvolle. Tämä tärkeä mineraali auttaa myös yönäköäsi.

Seuraavan kerran ostaessasi tämän viikon ruokaa, älä unohda ajatella tärkeitä silmiäsi! On tärkeää hoitaa koko kehoa – älä unohda näkökykyä, joka on yksi kehon tärkeimmistä toiminnoista. Ilman näkökykyä elämämme on rajoitettua, joten ajattelemalla näkemistä parantavien ruokien syömistä ja antamalla silmille tarvittavat vitamiinit, investoit itseesi.

Lotta Karlsson

Lotta Karlsson

Trendspanare med passion för glasögon, solglasögon och linser.

  Takaisin lehteen